Tuesday, April 14, 2009

THAILAND BERGOLAK LAGI.....

Perayaan songkran tahun ini yang sepatutnya disambut dengan pesta air pada tahun ini bertukar kepada pesta api dan gas pemedih mata...

Amatlah tidak faham dan tidak mengerti mengapa mereka menjadi sebegini rupa???Apakah mereka tidak terpelajar??rasanye mereka punya teknologi yang x kurang hebat dari negar2 jiran mereka..

Tetapi mereka mungkin kurang belajar..kurang belajar dari masa lalu..Adakah kerana mereka tidak pernah dijajah membuatkan mereka tidak menghargai nikmat kemakmuran hidup di negara yang aman..
Apa lagi yang kurang dengan negara mereka???semua ada di sana..Tetapi rakyat thai ternyata x pernah puas dengan apa yang ada..kufur nikmat betul mereka ini..

Apa salahnya mereka menyuarakan apa yang mereka tidak puas hati melalui saluran yang betul..apakah sikap perengus mereka melebihi akal mereka..
Sikap perengus tersebut la menyebabkan perayaan mereka terpaksa dibatalkan..songkran..satu perayaan besar dalam kalendar thai dan kalendar pelancongan dunia,,tetapi peristiwa berdarah membuatkan kerajaan bertindak membatalkan nya..sungguh rugi..

Boleh dibayangkan bertapa banyak kerugian yang ditanggung akibat kerosakan harta benda sepanjang protes..berjuta2 dolar yang septutnya mengalir ke thailand sempena songkran akan mengalir begitu sahaja keluar kerana sifat mereka...yang terkena tempias mungkin negara jiran..mugkin bilangan pelancong di negara jiran bertambah ekoran semua negara melarang perjalanan ke thailand..

Sepatutnya rakyat negara gajah putih tersebut lebih memikirkan untuk mengsifarkan miskin tegar seperti negara2 jiran lain termasuk malaysia sendiri..tetapi mereka lebih rela mementingkan ego dan kepuasan berpiket...sayang sekali,keamanan dan kemakmuran ditelan sikap perengus 'tentera merah'.

Entah sampai bila la mentaliti mereka akan berubah..ataupon ini takdir yang ditulis untuk mereka diatas dosa silam thailand ke atas tanah melayu...

Jika anda still ingat silibus sejarah masa sekolah..tentu anda tau apakah dosa mereka..

thailand..thailand..sampai bila la anda akan berubah...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin